torstai 28. elokuuta 2014

Aggressiivinen asiakas

Kuten jokaisessa työssä, myös lähihoitajan työssä on paljon haasteita ja voimme kohdata työssämme paljon erilaisia vaaroja. Aina emme voi ennustaa miten asiakkaat reagoivat erilaisiin asioihin tai vaikkapa hoitotoimenpiteisiin. Useimmiten vaara aiheutuu asiakkaan toimesta. Vaikken ole vielä valmistunut lähihoitaja, olen joutunut tilanteisiin, joissa olisi voinut käydä hassusti.

Yksi hyvä esimerkki on, kun olis erään mummun pesupäivä. Menimme hakemaan häntä huoneestaan, jossa oli tarkoitus siirtää hänet pesulaverille. Mummu oli hieman erimieltä ja mitään sanomatta alkoi huitoa nyrkeillään ja potkimaan meitä hoitajia. Lopulta jouduimme tekemään niin, että toinen piti pesun ajan hänen käsistään ja toinen yritti pestä hänet niin pian kuin mahdollista. Yrityksestämme huolimatta mummu sai jollain keinolla otteen käsivarrestani, upotti kyntensä siihen ja riuhtaisi oikeen voimalla. Lopputuloksena kun pääsimme lopulta pesulta, mummu tuli puhtaaksi, mutta käsivarresta valui hieman verta ja kokemus oli järkyttävä.

Siitä opin, että kyseiselle mummulle pitää vastedes laittaa tumput käteen heti jos hän alkaa nyrkkejään heilutella. Tilanne meni muuten hyvin, työparini oli hyvin hereillä tilanteessa, eikä mummua olisi saatu pestyä yhtään paremmin millään keinolla.

Muita hyviä esimerkkejä, jotka eivät kyllä liity suoraan aggressiivisuuteen, ovat miespuolisen asukkaan heittämät kommentit aamupesuja tehtäessä, sekä yrittänyt kouria minua kesken pesun. Mutta näitä tilanteita tulee ja niihin on opittava reagoimaan jolain lailla, minusta huumorin avulla pääsee pälkähästä kuin pälkähästä. :)

2 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Oletko Hanski saanut työpaikalta tukea haastavien tilanteiden purkuun?? Jos olet, millaista? Ellet ole, miksi??

Hanski kirjoitti...

Yleensä työkaverille kerrottu tilanteista ja pähkäilty sitten, miten olisin voinut toimia tilanteessa vielä paremmin. Että olen saanut työpaikalta tukea ja myös paljon hyviä esimerkkejä heidän kohdalleen tulleista tilanteista. Paljon on välttynyt haastavilta tilanteilta, kun on etukäteen varoitettu asukkaiden ominaisuuksista, esim. jos on aggressiivinen tai kova haukkumaan hoitajia. Ei sitten yllätä kun sinne huoneeseen menee tapaamaan asukasta. :)