perjantai 22. elokuuta 2014

Huolenpitotyön perusteet: Tellervo ja Mauno

Tellervo ja Mauno :

  • 84-vuotiaita
  • olleet naimisissa 60 vuotta, joista 50 vuotta nykyisessä omakotitalossa
  • lämmityksen ja peseytymistilojen takia jokapäiväinen selviytyminen vaikeutuu
  • matkaa kauppaan 5km, Mauno hoitanut kaupassa käynnit omalla autollaan
  • lähimmät naapurit 3km päässä
  • omaiset asuvat kaukana
  • kotihoito käy 1x viikossa, jakamassa Tellervon lääkkeet ja tarkistaa pariskunnan tilanteen keskustelemalla
  • Tellervolla korkea verenpaine, kolmoishermotulehdus, viimevuosina muistissa tapahtunut muutoksia sekä nivelkulumien takia liikuntakyky heikentynyt (kävellessään tukeutuu keppiin)
  • Mauno haluaa viettää rauhallista elämää omassa kotiympäristössään, ei ole ollut halukas lähtemään mukaan päivätoimintaan.
  • Tellervon mielestä olisi parempi asua Kirkonkylässä lähellä palveluja sekä muita ihmisiä. Tellervo ei jaksa enää laittaa ruokaa, pyykätä tai siivota, elämän ollessa muutenkin niin vaivalloista.


Tehtävä 1:
Olet Tellervon ja Maunon kotihoidon omahoitaja. Miten keskustelet ja toimit heidän kanssaan? Miten ohjaat heitä palvelujen käytössä? Tee ohjaussuunnitelma, mitä palveluja heille lähdetään hakemaan ja miten tähän lopputulokseen on päädytty.

Keskustelen Tellervon ja Maunon kanssa tulevaisuudesta, ja mitä toiveita heillä on vanhoille päivilleen. Käy hyvin ilmi että ainakaan vielä Mauno ei ole valmis luopumaan/myymään rakasta omakotitaloaan, kun taas Tellervo olisi valmis muuttamaan Kirkonkylälle lähemmäs palveluja ja muita ihmisiä. Tellervo olisi valmis käymään vanhusten päivätoiminnassa, jos vain kyydit saataisiin järjestettyä.

Tehtävä 2:
Tellervo ja Mauno ovat palveluohjauksesi perusteella tehneet valintansa. Tee heille palvelu- ja hoitosuunnitelma tässä uudessa tilanteessa. Kirjaa palvelu- ja hoitosuunnitelmaprosessi.

Palvelu- ja hoitosuunnitelma:

Mauno:

  • Ei diagnosoituja sairauksia eikä säännöllistä lääkehoitoa.
  • Selviytyy itsenäisesti päivittäisistä toiminnoista
  • Ei tarvetta apuvälineille
  • Ellei halua lähteä edelleenkään päivätoimintaan, voisi hänelle sopia vapaaehtoistyöntekijän ulkoilemaan tai tekemään muita juttuja kototna, sillä aikaa kun Tellervo on päivätoiminnassa.
  • Hoitaa edelleen kauppa-asioita autolla, voisiko viedä Tellervoa päivätoimintaan?
  • Kotihoito käy edelleen heidän luonaan, mutta käyntejä voisi lisätä, 3x viikossa.
  • Seurataan mielenterveyttä
  • Edunvalvoja?
Tellervo:

  • Korkea verenpaine ja kolmoishermotulehdus, joihin säännöllinen lääkitys. Kotihoito jakaa lääkkeet.
  • Ohjaisin Tellervon muistihoitajalle
  • Laina rollaattori (esim. tk:sta) liikkummista helpottamaan
  • Kotihoito käy auttamassa pesuissa, muissa päivitäisissä toiminnoissa Tellervo vielä selviää.
  • Vanhusten päivätoimintaan kerran tai muutaman kerran viikossa
  • Voisi tehdä ruokaa, pestä pyykit, siivota kotihoidon kanssa
  • Edunvalvoja?

Sote-uudistus: Kotitehtävä 21.8.14


 Sote-uudistuksen keskeisinä tavoitteina ovat  väestönerveyden, hyvinvoinnin ja sosiaalisen turvallisuuden edistäminen. Yhdenvertaisten sote-palvelujen turvaaminen ja peruspalvelujen vahvistaminen sekä kustannustehokkaan ja vaikuttavan palvelurakenteen toteuttaminen.

Järjestämisvastuu tulee olemaan viidellä sote-alueella. Kunkin alueen kuntayhtymä vastaa siitä, että sen alueen asukkaat ja muut palveluihin oikeutetut saavat tarvitsemansa palvelut. Tarkoituksena on siis lähipalvelujen  turvaaminen.

Sote-uudistuksen myötä joka sote-alueen on pidettävä järjestämispäätös joka neljäs vuosi. Järjestämispäätöksessä otetaan huomioon asukkaiden näkemykset palveluista.

Uudistuksen myötä perus- ja erikoispalvelu muodostavat ehjän palvelukokonaisuuden, ihmisten palvelutarpeet huomiodaan kokonaisuutena ja heidän lähipalvelunsa varmistetaan koko maassa.

tiistai 19. elokuuta 2014

Yksilö asiakkaana : Allin tarina

14.8.2014                                                      Janika, Niina ja Hanna

Nimi: Alli
Ikä: 84 vuotta
Siviilisääty: Leski
Omaiset: Kaksi poikaa ja muut sukulaiset

Hoidon tarve:      Muuttaminen tuetun asumisen yksikköön (mikäli kulku kerrostalossa ei onnistu
                            tai tarvitsee todella paljon perään vahtimista, jottei kahvinkeitin tai hellan
                            levyt jää päälle)

                           Tai vaihtoehtoisesti asumisen yhä sujuessa kotona:

                           Kotihoito käy 3x päivässä:
                            -Aamulla avustaminen aamutoimissa, lääkkeiden ja aamupalan antaminen.
                            -Päivällä huolehtii päiväruuan, lääkkeet ja pesupäivinä pesun.
                            -Illalla avustaminen iltatoimissa, iltapalan laittaminen sekä lääkkeiden anto.

Hoidon suunnitteluun osallistuvat:
                            -Omaiset
                            -Asianomainen
                            -Kotihoidon edustaja

Muuta:
                           -Kotihoito voi tarvittaessa lähettää Allin vanhainkotijaksolle, jolla arvioidaan                               Allin toimintakykyä sekä kotona selviytymistä uudelleen.
                          -Allin pojat tai jompikumpi heistä voisi edelleen huolehtia Allin kauppa-asioista.

Suomalaisen koulutuksen rakenne 25.3.2014

  • Ammatillinen koulutusjärjestelmä:
      • Ammattikoulu kuuluu Suomen koulutusjärjestelmässä toiseen asteeseen, ja on yleensä kolmivuotinen koulutus. Koulutukseen kuuluu yhteensä 120 opintoviikkoa; 90 opintoviikkoa ammatillisia opintoja josta vähintään 20 opintoviikkoa työssäoppimista, 20 opintoviikkoa ATTO-opintoja sekä 10 opintoviikkoa vapaasti valittavia opintoja. Ammatillisen koulutuksen yleisenä tavoitteena on kohottaa ammatillista osaamista, kehittää työelämää ja vastata sen osaamistarpeista, edistää työllisyyttä sekä tukea elinikäistä oppimista. Ammatilliset perustutkinnot antavat laajat perusvalmiudet alan tehtäviin ja erikoistuneempaa osaamista jollakin osa-alueella sekä yleisen jatko-opintokelpoisuuden yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin.
  • Sosiaali- ja terveysalan lähihoitajan pt. koulutusmahdollisuudet:
      • Koulutusohjelmat: Ensihoidon, kuntoutuksen, lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen, mielenterveys- ja päihdetyön, sairaanhoidon ja huolenpidon, suu- ja hammashoidon, vammaistyön, vanhustyön koulutusohjelma. Jatkokoulutus mahdollisuuksia: yliopistoAmmattikorkeakoulutus; Sairaanhoitaja, kätilö, ym.
  • Ammattiosaamisen näyttö:
      • Arviointimenetelmä, jolla opiskelija itse, sekä opettaja ja työpaikkaohjaaja, arvioi opiskelijan ammatillista osaamista pääsääntöisesti aidoissa työtilanteissa. Ennen näyttöä opetellaan ja harjoitellaan yhdessä ja näyttösuunnitelmaan kirjataan suunnitelma työtehtävän tekemisestä, johon peilataan työn tekemistä arvioidessa. 
  • Amoksen(ammattiosaamisen näyttö) ja näyttötutkinnon erot:
      •  Ammattiosaamisen näyttö on enemmänkin nuorisopuolen näyttöjä, ensin käydään asiat teoriassa läpi ja sitten toppi jaksolla näytetään opitut asiat ja niitä arvioidaan. Kun taas näyttötutkinto on enemmänkin aikuispuolen opiskelutapa joka on asiakaslähtöisempi, tutkintoa pääsee suorittamaan heti kun omaa tarvittavan osaamisen, riippumatta miten osaaminen on kerrytetty(esim.työkokemus, opinnot)
  • OPETUSHALLITUS:
    • Ammattikoulutus Suomessa
      • Opetushallituksen sivuilla vuonna 2011 julkistetun tutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat ammatillista koulutusta enemmän kuin muut eurooppalaiset keskimäärin. "Mielipidemittaus päätyy rohkaisevaan johtopäätökseen: ammatillinen koulutus ei ole leimautunut vähemmän tavoiteltavaksi kuin akateemiset opinnot. Vastaajista 82 % uskoo, että koulutuksessa opituilla taidoilla on kysyntää työelämässä. Vastaajista 75 % pitää ammattiopetuksen laatua hyvänä ja 72 % uskoo sen parantavan opiskelijan työnsaantimahdollisuuksia. Kuitenkin vain 55 % uskoo ammattikoulutuksen johtavan hyvin palkattuihin työtehtäviin." 
      • Lainattu Opetushallituksen sivuilta: http://www.oph.fi/ajankohtaista/spektri-lehti/2011_2/102/0/ammattikoulutuksen_arvostus_suomessa_korkealla 
    • Näyttötutkinnot
      • Erityisesti aikuisille suunniteltu joustava tutkinnon suorittamistapa, jossa periaatteena on asiakaslähtöisyys. Näyttötutkinnoissa ammattitaito osoitetaan työelämässä riippumatta siitä, onko osaaminen kertynyt työkokemuksen, opintojen tai muun toiminnan kautta. Kaikki ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot voidaan suorittaa näyttötutkintona.
        Näyttötutkinto suoritetaan osoittamalla tutkinnon perusteissa edellytetty ammattitaito ensisijaisesti aidoissa työelämän tilanteissa. Näyttötutkinnon suorittaja osallistuu usein valmistavaan koulutukseen, jonka avulla hankitaan tarvittavaa tai täydennetään jo olemassaolevaa ammattitaitoa. Riittävän ammattitaidon omaava voi suorittaa näyttötutkinnon tai sen osan osallistumatta koulutukseen.

maanantai 14. huhtikuuta 2014

Työpaikkaohjaajaksi työssäoppien: Päiväkirja

Viikko 1.

Maanantaina aloitin työssäoppimisen ja minut otettiin vastaan avosylin. Pääsin heti ensimmäisenä päivänä ohjaajani mukaan, ja meidän yhteistyö alkoi todella hienosti. Keskiviikkona saimme onneksi selvennystä opettajalta siihen, miten jakso ja työroolit menee (sillä olemme molemmat vertaisoppijoita). Ensimmäinen viikko meni mukavasti, ja kävimme ohjaajani kanssa paljon keskustelua jaksosta, ja herätti paljon kysymyksia ilmaan joihin sitten yhdessä mietimme vastaukset. Innolla odotan uutta viikkoa, sillä jakso on aivan mahtava ja tulee paljon uusia asioita, sekä erilaisia tehtäviä, kuten uusien työtekijöiden perehdyttämistä. :)
Kesää kohti mennään -->  Calvin Harris - summer


Viikko 2.

Tällä viikolla olin painehaava koulutuksessa jossa käytiin läpi miten ehkäistään painehaavojen syntyä ( asentohoidon tukena) esimerkiksi erilaisilla apuvälineillä.
Kävi myös ilmi miten suurista hankinnoista on kyse, kun puhutaan esim. keskisuuren painehaavariskin patjoista.
Uutta minulle oli se miten paljon enemmän voisin hyödyntää työtä tehdessäni vuodesuojia mm. sängystä noustessa.

Tiistaina olin koulussa, meillä oli ns. kikkapäivä ja kävimme kertauksena asioita läpi ja samalla kuulimme terveiset jokaisen meidän luokkalaisten toppipaikoilta. Ajatuksia oli mukavaa muutaman viikon jälkeen vaihtaa ja yhdessä pohtia toppiasioita.

Olimme ohjaajani kanssa vierailevina tähtinä eri osastolla sunnuntaina ja molemmilla oli opettelemista ja yhdessä sitten opimme uusia asioita eri osaston toimintatavoista sekä toisistamme. Opin ohjaajastani sen, miten määrätietoinen ja toimeentarttuva hän on erilaisissa sekä yllättävissä tilanteissa. Toivon oppivani häneltä lisää tietynlaista rauhallisuutta sekä ajan antamista asukkaille.

Kaiken kaikkiaan viikko on ollut suhtkoht rento ja opettavainen. Olemme tälläkin viikolla puhuneet paljon eri asioista ja kopioneet netistä materiaalia työturvallisuuteen ja muuhun tärkeään liittyen. :) 


Työmatkalla tuli tämmöinen pariskunta vastaan, eli kevät tulee jo kovaa vauhtia.




Viikko 3.

Tällä viikolla olin töissä kaksi aamua ja yhden illan. Viikkoon mahtui siis kolme työ- ja vapaapävää sekä koulupäivä.
Olemme ohjaajani kanssa olleet tähän mennessä kaikki vuorot yhdessä, joko työparina tai minä osastolla kolmantena.

Jännä miten kolmessa viikossa on syntynyt niin hieno suhde minun ja ohjaajani välille. Työaikana puhumme paljon työasioita, mutta myöskin omia kokemuksia sekä mietteitä omasta elämästä.

Mielestäni on hauskaa olla töissä, se ei ole mitään väkinäistä pakkopullaa, vaan oikeammin sanottuna yhteiseloa. Me hoitajathan ollaan jokapäivä elämässä siellä asukkaiden kanssa, ja autetaan heitä selviämään arjestaan. Ihanaa kun osastolla pyörii kolme hoitajaa, niin paljon paremmin ehtii hetkeksi istua ja jutella vanhusten kanssa. Kaikki heistä eivät välttämättä pysty puhumaan tai keskustelemaan, mutta tärkeintä onkin yhdessäolo, vaikka ei puhuisi mitään, he saisivat edelleenkin tuntea olevansa tärkeitä ja arvokkaita.

Juttelimme ohjaajani kanssa rooleista työpaikalla. On käynyt hyvin ilmi, miten tärkeä luottamusmies on työpaikalla, häneltä saa ja pitää kysyä neuvoa! Myöskin sellaiset roolit, kuin opiskelija, lähihoitaja sekä sairaanhoitaja, ovat jokainen tärkeitä työpaikalla. Kun kaikki tuovat oman näkemyksensä jostakin, syntyy varmasti sellainen lopputulos, joka on parhaaksi kaikille. Välillä vain käy niin, että "korkeimmassa asemassa" oleva tekee yksin päätöksiä, jolloin saattaa olla, että toimitaan pelkän omannäkemyksen mukaan, joka saattaa johtaa pahoihin seuraamuksiin.

Eräs mummu puhui kuinka hänestä on paljon vaivaa hoitajille, kun hän ei pärjää itsekseen mutta ei haluasi passuuttaa hoitajia. Vastasin hänelle, että me hoitajat ollaan täällä sua varten, me autamme mielellämme juuri sinua niissä toimissa joissa sinä et yksin pärjää. Lopuksi mummu kauheasti kiitteli, kun muutaman minuutin hänen kanssaan juttelin. Ja minulle tuli aika surullinen olo, koska vanhukset arvostavat oikeasti hoitajia, sekä meidän tekemäämme työtä, joskus hoitajilla "ei ole aikaa" kuunnella heidän kiitoksiaan. Aion olla tästedes hoitaja, jolla on aina aikaa asukkaille, sekä heidän iloille ja suruilleen.

Viikon kokonaisuus: Puhuimme jälleen ohjaajani kanssa paljon mieltä askarruttavista asioista, opin paljon uutta esimerkiksi ER- ja DNR-päätöksen erot.
Kävimme myös kuolemaan liittyviä asioita läpi, miten tässä työpaikassa edetään kun joku kuolee. Juttelimme myös siitä, pelottaako nähdä kuollut ihminen, vai onko sinut sen asian kanssa. Vaihdoimme kokemuksia ja taas paljon paremmin ymmärrän kuolemaa.
Ohjelmassa oli haavanhoitoa sekä perushoitojuttuja, saunottelua, vessattamista, silmätippoja, lääkkeiden antamista, insuliinin pistämistä(ohjaajan valvomana) ynnä muuta sellaista.
Huomasin miten nopeasti vanhuksen fyysinen tila voi heiketä, sekä myöskin parantua. Koska ihminen on kokonaisuus, huomiotava on myöskin psyykkinen ja sosiaalinen kunto, osalla asukkaista hengellisyys tukee näitä kolmea osa-aluetta.




Illalla töistä kävellessäni muistin taas, että niistä pienistäkin asioista pitää nauttia. Ajatella miten paljon pitkän työpäivän jälkeeen tämä maisema piristää ja antaa uutta intoa seuraaviin päiviin.


Viikko 4. ja  5.

Viikot menee huimaa vauhtia ja tuntuu ettei itsekkään pysy enää perässä. Siis enää jäljellä viikko toppijaksoa, ja sen viikon ajaksi riittää vielä muutamia tehtäviä, ennenkuin jälleen kokoonnumme koululle kokemuksia vaihtamaan. 

Näiden parin viikon aikana ohjaajani oli sairaana muutaman päivän, ja ne olivat ainoat päivät jolloin emme olleet yhtäaikaa töissä. 
Näyttösuunnitelman palautuskin oli ja sekä ohjaajani, että opettaja hyväksyi suunnitelman ensimmäisellä yrittämällä. 

Teemme ryhmätyönä työhyvinvointi tehtävän, jossa pitää suunnitella virkistyspäivä työntekijöille. Teemme kolmen hengen ryhmässä ison koko päivän suunnitelman, sekä pienemmän suunnitelman, jonka voimme toteuttaa työntekijöille pienillä järjestelyillä. Suunnitelman teko on hyvällä mallilla, mutta nyt täytyy saada käytännön järjestelyt kuntoon  toteuttaaksemme virkistyshetken.

Näinä muutamina viikkoina olen nähnyt jälleen paljon erilaisia ohjaustapoja, sekä myös saanut valtavasti ohjaajaltani tietoa sekä taitoja. Monia niksejä sain syöttämiseen sekä olin jälleen avustamassa kuolioon menneen varpaan hoidossa. 

Hoitajalta kysytään usein lohtua ja apua, niissä osaan auttaa parhaani mukaan, mutta mietin miten reagoida kun vanhus sanoo haluavansa kuolla? Jouduin myöskin tällaiseen tilanteeseen, luonnostani osaan kuunnella ihmisiä ja heidän murheitaan, joten kuuntelin mikä hänellä oli hätänä. 
Yhdessä keskustellen tulimme siihen tulokseen että eiköhän lähdetä päiväkahveelle. Loppu hyvin kaikki hyvin, kysyi vain hieman hoitajan aikaa, mutta lopulta kyseinen vanhuskin oli sitä mieltä että kaikki järjestyy, eikä ole kiire minnekkään.
 Ihanaa huomata miten toista voi tukea ja kannustaa niin pienellä vaivalla. :) 

Viimeistä viikkoa innolla odotellen! Paljon on kehitystä tapahtunut näiden viikkojen aikana sekä minun omassa työnteko tavassa, sekä oppimisen kannalta. 
  
Nyt suuntaankin katseeni jo tulevaan kesään ja kesätöihin. Paljon ehtii varmasti tapahtua tämän tulevan viikon aikana, mutta mikään ei muuta sitä että kesä kolkuttelee jo ovella. Kesän saan edelleen työskennellä ihanien hoitajien kanssa, joiden seurassa olen toppi jaksonkin saanut viettää töitä tehden.

Ja iiks! Pian on edessä myöskin arviointikeskustelu!! Nyt alkaa jännittää!







Viikko 6.

Osallistuin ikaalisten kauppakeskuksessa Kompissa Seniorimessuille, jossa oli eri yritysten ja yhdistysten edustajia, sekä minä Superin opiskelijajäsenenä mittaamassa ihmisiltä verenpaineita. Töissä käytiin ohjaajani kanssa arviointijuttuja hieman läpi ja keskstelimme myös työhyvinvointitehtävästä ja sen toteuttamisesta ensi viikolla henkilökunnalle.


Viikko 7. 

Toppijaksoni viimeisellä viikolla oli kolme työpäivää, maanantai oli ihan normaalia arkea, mutta tiistaina toteutimme työhyvinvointitehtävämme työntekijöille. 
Virkistyshetkeen kuului ensin rauhallista venyttelyä jonka jälkeen ohjelmassa oli pensselirentoutus sekä kehutyökaveria osio. Palaute hetkestä oli erittäin positiivista, ja kun kysyin millä mielin lähdette jatkamaan työpäivää, tuli esimerkiksi tällaisia vastauksia; pirteinä, rentoutuneina, hyvillä mielin. Keskiviikkona oli jakson viimeinen päivä ja arviointikeskustelu. Arviointi oli täysin erilainen kuin aikaisemmat arvioinnit, tilanne oli leppoisa ja positiivinen kokonaisuus, jonka lopuksi sain arvosanan K3(=kiitettävä) :)

LOPUKSI:
Kaikenkaikkiaan koko jakso oli uuden taidon opettelua ja ennenkaikkea vuorovaikutuksen muodostamista sekä sen ylläpitämistä. Jakso oli pienen alkukankeuden jälkeen mukavaa ja antoisaa kanssaopiskelua, palautettakin jakson organisoimisesta annoimme opettajallemme, ja hän oli samaa mieltä kehitettävistä asioista!  

Mutta näin jakson päätyttyä pakko sanoa, että vaikka aluksi 7vk toppijakso kuulosti uskomattomalta (pisin toppi jakso koskaan), oli mukavaa huomata miten nopeasti aika kulki eteenpäin kun sai tehdä sitä mikä on omasta mielestäni arvokasta työtä (sekä työpaikkaohjaajan kouluttaminen että vanhustyö) ja olla osana ihmisten arkea sekä omalta osalta pitää työyhteisöstä huolta (edes 7vk:n ajan saa tehdä työnsä rauhassa koska minä olin osastolla kolmantena, joka huomattavasti vähentää työhön liittyvän stressin eli kiireen tuntua) 
mutta niinkuin ohjaajani/vertaisoppijani aina sanoi että meillä ei ole kiire minnekkään, kunhan saadaan työt tehtyä. Tämän kun muistaa töissä, niin on paljon helpompi tehdä töitä sekä ylläpitää ergonomiaa (säästät selkääsi kun esim. sänkyä pedatessasi muistat hyödyntää sängyn nostomekanismia) :)
Paljon uutta jäi jaksolta korvan taakse, sekä sain oikean ystävän itselleni!  Toinen vuosi lähihoitajakoulussa takana, ja tuskin maltan odottaa mitä kolmannella ja viimeisellä opiskeluvuodellani on minulle antaa sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmassa!