torstai 3. huhtikuuta 2014

Maailmassa monta


Erilaiset oppijat:  Ristiriitatilanteet ja omat ratkaisuni niihin
Case A:
16 vuotias opiskelija, takana hohun jakso. Puuttuu asiakkaiden henkilökohtaiseen elämään sekä änkeytyy joka tilanteeseen. Tehtävät jäävät kesken sekä lasten kanssa läsnäolo ja lapsen kuuleminen eivät toteudu.
Oma ratkaisuni: käyn opiskelijan kanssa läpi, millainen käyttäytyminen on suotavaa työpaikalla. Ohjaan häntä hienovaraisesti oppimaan keskittymään yhteen työtehtävään kerrallaan sekä järjestämme tilausuuden, jossa hän saa kaikessa rauhassa kokeilla lasten ohjausta sekä lapsen tasolle menemistä, jolloin lastenkin on helpompi tutustua ja sitä kautta ottaa opiskelija "tosissaan". Kun lasten luottamus/arvostus on ansaittu niin lasten on helppo tulla kertomaan asioista ja sitten opiskelijankin on helpompi kuunnella lapsia.
Case B:
15 vuotias opiskelija, ei noudata sovittuja työaikoja, vaan yrittää selitellä myöhästymisistä. Opiskelija haukottelee työpaikalla näkyvästi eikä ilmoita poissaolojaan aamulla, vaan vasta iltapäivällä. Poissaoloista ei myöskään ole kerrottu opettajalle, ja huomataankin samalle päivälle olevan monia eri perusteluja. Osallistuu muttei osoita aktiivisuutta, sekä huolimattomuus esim. "Teen sen huomiseksi" muttei olekaan tehnyt.
Oma ratkaisuni: Puutun opiskelijan poissaoloihin ja teroitan hänelle työelämän sääntöjä (töissä ei vetele jos tulee töihin miten sattuu ja antaa huonon kuvan itsestään myös esimiehelle). Menen juttelemaan jaksosta opiskelijan kanssa ja pohdimme yhdessä miten voisimme yhdessä tehdä jaksosta mielenkiintoisemman ja yritän tsempata opiskelijaa noudattamaan tarkemmin työaikoja sekä tehtävien palautusta ja lupausten pitämistä. Näin saadaan toivottavasti lopputulokseksi molempia miellyttävä loppujakso.
Case C:
16 vuotias opiskelija, jonka työssäoppiminen on sujunut melko hyvin. Arviointikeskusteluun enää pariviikkoa. Ohjaajalla ja opiskelijalla selvästi eri näkemykset jakson sujumisesta. Ohjaavalle opettajalle kerrottu kaiken menneen hyvin sekä työpaikan edustajat ovat olleet samaa mieltä, mutta näyttöviikolla opiskelija kertookin inhoavansa paikkaa.
Oma ratkaisuni: Selvitän asiat opiskelijan kanssa juttelemalla, miksi hän kokee paikan olevan niin kauhea ja miten sitä voitaisiin muuttaa jotta loppujaksosta jäisi kuitenkin hyvä maku suuhun. Opiskelija ei ole varmaankaan aivan realistinen arvioija ja juttelisin hänen kanssaan myös siitä, minkälaista työtä hän mielestään tekee ja mitkä arviointikriteerit ovat esim. H2 arvosanan saamiseksi. Siihen peilaten myös opiskelija varmasti hoksaa miten arvioidaan realistisesti.
Case D:
26 vuotias opiskelija on kahden lapsen äiti. Osaa mielestään jo kaiken ja on aloittanut avoimessa yliopistossa kasvatustieteiden perusopinnot. Opiskelija kaikesta toiminnasta erimieltä ja moittii toimintatapoja. Opiskelija kirjoittaa paikalliseen sanomalehteen omat näkemyksensä ja muun henkilökunnan osaamattomuuden. Ohjaava opettaja sairaana sekä koulutuspäällikkö vuosilomalla.
Oma ratkaisuni: Opiskelijalla on varmasti paljon tietoa kasvatukseen liittyen mutta juttelisin hänen kanssaan mikä on soveliasta julkaista julkisuuteen ja mitkä asiat ovat työpaikan omia asioita jotka pitäisi pitää salassa. Hänellä on varmasti oma arvomaailmansa ja kasvatus tekniikkansa, mutta työpaikalla on omat säännöt ja toimintatavat joiden mukaan toimitaan. Ei tiimissä saa ruveta sooloilemaan. Ellei opiskelija ymmärrä tilannetta, hänen on minun mielestäni paras selvittää tämä julkisuus asia päiväkodin johtajan kanssa. Jos hänen asenteensa eivät muutu on parasta mielestäni keskeyttää toppijakso. Ja katsoa miten jatketaan kunnes saadaan opettajaan tai koulutuspäällikköön yhteys.

Minä ohjaajana

Minä oppijana
Itse olen ollut yleensä hyvin tunnollinen opiskelija ja tehnyt sovitut asiat. Minulle paras opiskelutyyli on sellainen että, koulussa käydään ensin yhdessä teoriat läpi ja sen jälkeen tehdään ryhmätöitä tai itsenäisiä tehtäviä. Minulle tärkeää on myös se, että opettajalta voi aina kysyä apua, joten vaikka tulisi tekemiseen stoppi, pääsee heti eteenpäin kun kysyy neuvoa. Ala-asteella sain paljon palautetta opiskelustani ja pidin mukavana kun sai kuulla palautetta omasta toiminnastaan, sitten pyrin aina parantamaan sekä opiskeluani että käyttäytymistäni. Ja juurikin palaute tuosta kohteliaisuudesta ja käyttäytymissäännöistä ovat jääneet hyvin vahvasti mieleeni, sekä se että kova työ palkitaan aina! Jotkut opettajat, esim. yläasteella tuntuivat hyvin epäreiluilta sekä piittaamattomilta, joka hieman söi omaa kunnioitustani opettajien laajaa kuntaa kohtaan, se kunnioitus kylläkin on palannut vahvempana kuin koskaan meidän urhoollisesti vastuullisen tehtävän ottaneen ryhmänohjaajan sekä muidenkin sanansa pitävien opettajien ansiosta. Ja sanani aion itsekin pitää, sillä se on mielestäni kunnioittavaa toista ihmistä kohtaan sekä molemmin puolinen arvostus nousee. Haluan siirtää opiskelijalle omat kokemukseni siitä, miten hyvältä kohteliaisuus tuntuu ja työpaikoilla yksinkertaiset jutut, kuten jonkun työn tekeminen jos toinen ei ehdi, on hienoa ja parantaa myös työilmapiiriä

tiistai 1. huhtikuuta 2014

Lakitehtävä

1. LAKITEHTÄVÄ
Etsi laki, joka koskee alle 18-vuotiasta työntekijää. Listaa ranskalaisin viivoin, mitä ja mihin sinun tulee opiskelijan ohjaajana kiinnittää huomiota.Merkitse myös lähde, josta olet tiedon poiminut.
  • Työhön saadaan ottaa henkilö, joka on täyttänyt 15 vuotta ja joka on suorittanut oppivelvollisuutensa.
  • Lisäksi saadaan 14 vuotta täyttänyt tai saman kalenterivuoden aikana sanotun iän täyttävä henkilö ottaa sellaiseen kevyeen työhön, joka ei vahingoita hänen terveyttään tai kehitystään eikä aiheuta haittaa hänen koulunkäynnilleen
  • Viisitoista vuotta täyttäneen henkilön säännöllinen työaika saa olla enintään yhtä pitkä kuin 18 vuotta täyttäneiden työntekijöiden säännöllinen työaika samassa työssä.
  • Viisitoista vuotta täyttänyttä henkilöä saa hänen suostumuksellaan pitää vuorokautisen säännöllisen työajan tai muun säännöllisen työajan lisäksi tehtävässä ylityössä enintään 80 tuntia kalenterivuodessa. 
  • Alle 15-vuotiasta ei saa pitää ylityössä eikä hätätyössä.
  • Nuoren työntekijän työaika ei saa ylittää yhdeksää tuntia vuorokaudessa eikä 48 tuntia viikossa.
  • Viisitoista vuotta täyttäneen henkilön työaika on sijoitettava kello 6:n ja 22:n väliseen aikaan.
  • Viisitoista vuotta täyttänyt työntekijä, joka tekee julkisen viranomaisen hyväksymää ja valvomaa työtä ammattikoulutuksen saamiseksi, saa kaksivuorotyössä kuitenkin olla enintään kello 24:ään asti.
  • Viisitoista vuotta täyttäneelle henkilölle on annettava vähintään 12 tuntia kestävä keskeytymätön lepoaika vuorokaudessa.
  • Kun nuoren työntekijän työaika vuorokaudessa on pidempi kuin neljä tuntia 30 minuuttia, hänelle on annettava työn aikana ainakin yksi vähintään 30 minuutin lepoaika, jonka aikana hän saa poistua työpaikalta.
  • Nuorelle työntekijälle on annettava vähintään 38 tuntia kestävä viikoittainen vapaa-aika keskeytymättömänä
  • Työnantajan on huolehdittava siitä, ettei työ ole nuoren työntekijän ruumiilliselle tai henkiselle kehitykselle vahingoksi ja ettei se vaadi suurempaa ponnistusta tai vastuuta kuin hänen ikäänsä ja voimiinsa nähden on kohtuullista.
  • Työnantajan on huolehdittava, että nuori työntekijä, jolla ei ole työhön tarvittavaa ammattitaitoa ja kokemusta, saa opetusta ja ohjausta työhönsä sekä työolojen, ikänsä ja muiden ominaisuuksiensa edellyttämää henkilökohtaista opastusta työssä niin, että hän välttyy aiheuttamasta vaaraa itselleen tai muille.
  • Ennen työsuhteen alkamista tai kuukauden kuluessa sen alkamisesta on nuorelle työntekijälle toimitettava terveystarkastus työnantajan kustannuksella. Tarkastuksessa on selvitettävä nuoren henkilön soveltuvuus aiottuun työhön sekä todettava, ettei työ ole vahingollista nuoren työntekijän terveydelle ja kehitykselle. (Tarkastusta ei tarvitse tehdä, mikäli työsuhde on tarkoitettu olemaan tai kestää alle 3 kk.)
  • Ennen kuin 18 vuotta nuorempi henkilö otetaan työhön, tulee hänen iästään sekä siitä, onko hän oppivelvollinen, olla luotettava selvitys.

 Lähde: FINLEX

28.3 tehtävät



2. TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS - TEHTÄVÄ

Työpaikkaohjaajien koulutusohjelman perusteet 3ov

Tavoitteina on tuntea ammatillisen koulutuksen rakenne ja
erilaiset koulutuksen järjestämismuodot.  Hyödyntää oman ammattialan tutkintojen
perusteita työpaikalla järjestettävän koulutuksen
sekä ammattiosaamisen näyttöjen ja
tutkintotilaisuuksien järjestämisessä.

  •  Saavutan tämän tavoitteen tekemällä opettajien antamat tehtävät, sekä etsimällä itse aktiivisesti tietoa.
  •  Tarvitsen taitoja aikatauluttamiseen ja ajankäytön suhteen, jotta saan tehtävät palautettua sekä ymmärrän niiden sisällöt. Toki tunneilla käydään läpi asioita joita emme ymmärtänyt.


Omat henkilökohtaiset tavoitteeni oppimiselle ovat asian ymmärtäminen niin, että osaan tietoni ja taitoni siirtää ohjattavalleni. Lähtötasoni suhteessa tavoitteeseen on aika hyvällä mallilla jo, sillä opin kokoajan näistä asioista.


Ohjaustaitoni ennen toppia

Omien ohjaustaitojeni:

  •  Vahvuuksia ovat suorasanaisuus, sekä sosiaalisuus. Olen avoin ja ulospäinsuuntautunut, niin uskon että minulle on helppo tulla juttelemaan tai muuten lähestyä.

  • Heikkouksia ovat ehkä sellainen suoraviivaisuuden tai päämääräisyyden korostaminen, sekä työn näyttäminen niin ettei itse tee sitä kokonaan, vaan pelkästään esimerkin.

  • Mahdollisuuksia ovat ohjattavan tietopohja, mitä tietää ja mistä haluaa lisää tietoa ja kuinka motivoituneita me molemmat olemme jaksolle lähdettäessä. Tottakai avaa paljon erilaisia mahdollisuuksia, jos molemmat ovat yhtä innoissaan tekemässä ja rakentamassa jaksoa.

  • Uhkia ohjauksessa luo aika, sillä pitää ehtiä katsomaan teoriapohjaa työajalla, jolloin on paljon hoitotöitä ynnä muita tehtäviä.
Voin kehittää ja parantaa ohjaustaitojani olemalla läsnä ohjattavalle sekä kiinnittämällä huomiota ohjaustapoihini ja millaisia tehtäviä hänellä teetän.

Voin vähentää uhkatekijöitä esim. ajan puutetta suunittelemalla etukäteen aikataulua tai tekemällä vaihtoehtoisia asiankäsittely tehtäviä esimerkiksi.